Eerste keer yoga
Je hebt besloten dat je gaat beginnen met yoga. Wat goed! Voordat je je eerste yogales gaat volgen, wil ik je hier enkel tips en interessante weetjes meegeven.

Realiseer je dat het geen sport is
Maak je geen illusies: die allereerste les kan bijzonder confronterend zijn wat je lichamelijke souplesse betreft. Elegantie en lenigheid zijn doorgaans ver te zoeken bij zo’n eerste keer. Het is een grote misvatting dat je lenig moet zijn om yoga te kunnen beoefenen. Integendeel: yoga maakt lenig! Als je vrij stijf bent, ben je zelfs de ideale kandidaat om met yoga te beginnen. Wie geregeld aan yoga doet, wordt snel lenig. Je zal al gauw vorderingen opmerken en dat brengt plezier en voldoening met zich mee! Je kan als beginner de reeks Start to yoga lessen volgen, om vertrouwd te geraken met de basishoudingen en ademhaling. Alle andere groepslessen zijn evenzeer toegankelijk voor beginners, op gelijk welk moment in het jaar! Instappen is altijd mogelijk. Net omdat er niets ‘moet’ bij yoga, kan je alle lessen mee volgen volgens het vermogen dat je op dat  moment hebt. Naarmate je meer lessen volgt, zal je een vertrouwdheid beginnen voelen en verder groeien in je practice.

Respecteer je grenzen
Vaak heerst nog het beeld dat Yoga alleen maar is om te ontspannen. Maar er zijn yogahoudingen die vrij uitdagend zijn. Als je voelt dat je uitgedaagd wordt (wat hopelijk een beetje gaat gebeuren), weet dan dat je niets hoeft te forceren. Je wil jezelf uitdagen, maar niet blesseren. Het is altijd oké om uit een houding te komen en uit te rusten in bijvoorbeeld de kindhouding.

Deze yogahouding betekent zoveel als: “even rusten” of “dit doe ik niet mee”, en is algemeen aanvaard in de yogascene. Ga op je knieën zitten met je schenen en voeten tegen de grond, en laat je bekken zakken naar je hielen. Strek je armen nu helemaal naar voren zodat ze de grond raken. Met deze houding stretch je de rug, schouders en armen, en kom je even weer op adem.

Weinig eten, veel drinken. Voor je naar de les vertrekt, eet je beter geen zware maaltijd. Het doen van yoga op een volle maag kan zorgen voor kramp of misselijkheid, vooral in twists, vooroverbuigingen en houdingen waarbij je (gedeeltelijk) ondersteboven bent. Het verwerken van je maaltijd kost ook energie, dus kan je duf maken. Idealiter eet je 2 uur voor de les begint, helemaal niks. Als je toch iets eet, kies dan voor licht verteerbare voedingsmiddelen. Het is aangeraden veel water te drinken na de les. De asana’s (houdingen) stimuleren je organen en klieren. Dus ook bij een rustige vorm van yoga ben je bezig met een grote schoonmaak. Door wat te drinken na de les kunnen de afvalstoffen die je vrij gemaakt hebt tijdens de les sneller afgevoerd worden. Breng dus steeds een flesje water mee voor na de les.

Dresscode
Toegegeven: yogakledij kan er soms oncomfortabel strak uitzien, en je zou misschien liever die baggy trainingsbroek uit de kast halen om één en ander te maskeren. Maar toch doe je er goed aan om eerder aanspannende kledij te dragen. Losse kleren zullen in de weg zitten bij sommige yogaposes. Bovendien is niemand perfect, en zijn yoga-beoefenaars de laatsten die zullen oordelen. Yoga draait immers om het bewust bezig zijn met je eigen lichaam, niet met dat van een ander. Doorgaans wordt yoga op blote voeten beoefend, omdat je op die manier het beste grip hebt op de mat. Met sokken aan ga je sneller uitglijden. Wil je per se sokken aanhouden, dan zijn yogasokken of antislip fitness sokken een goed idee.

Hulpmiddelen
Je zult merken dat er veel hulpmiddelen aanwezig zijn (blokjes, riemen, dekens, kussens). Gebruik die vooral, ze zijn er niet voor niets. Je docent zal je de nodige aanwijzingen geven. Door hulpmiddelen te gebruiken kan je de houdingen aanpassen aan jouw lichaam! Ze kunnen helpen voor extra stabiliteit, kracht, en om blessures te voorkomen.

Kom op tijd!
Een Yogales start meestal heel rustig. Bijvoorbeeld met een korte ademhalingsoefening. Het helpt je om over te schakelen van de drukke buitenwereld naar wat er zich van binnen afspeelt.
Kom dus op tijd. Als de les al gestart is, vinden mensen het niet prettig als er op de valreep nog iemand gehaast de les binnen komt struikelen, terwijl zij hun gedachten rustig proberen te maken. Vandaar dat de deur ook sluit bij aanvang van de les!

Ontspanningsoefeningen en meditaties
Veel Yogalessen eindigen met ontspanningsoefeningen en een meditatie. Dit is heerlijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt wel even wennen. Bereid je er op voor door er voor open te staan. Heb geen verwachtingen van jezelf. Nogmaals, er moet niets en je kunt het niet goed of fout doen!

Veel yogaplezier!
Namasté!

Laat een bericht achter.